Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

March 11, 2015

Bahaya Pendakap Gigi Palsu

Assalamualaikum dah hai semua!
Kini menjadi satu trend or fesyen pakai pendakap gigi or braces. Kalau dulu orang nak pakai braces sangat malu. Sampai tak nak cakap dengan orang dan nak jumpa orang pun takut. Yela benda tu nampak ganjil dan pelik. Tapi sekarang bukan lagi. Makin ramai yang pakai walaupun mereka tiada masalah gigi. Nak dapat braces pun sekarang dah murah dan senang. Diorang tak fikir yang murah ni lah yang datang bahaya pada kesihatan mereka. Janji nampak cantik. Mengikut apa yang Nina baca dalam myMetro (4/3/15) yang lalu ada menyebut pasal hal ini.
Dalam petikan tersebut ada menyatakan fakta dari pakar : 
Menurut Menteri Kesihatan Malaysia Datuk Seri S Subramaniam, trend memakai dan membeli pendakap gigi palsu dari pasaran gelap untuk digunakan pada gigi mereka akan mengundang risiko kesihatan.

"Penggunaan pendakap gigi palsu oleh mereka yang tidak layak boleh menyebabkan saraf dan saluran darah pada gigi mati serta mengalihkan gigi. Ia boleh dikatakan fesyen yang sangat membimbangkan," katanya.

Selain itu, terdapat juga laporan tentang risiko kematian yang dikaitkan dengan bahan berbahaya seperti plumbum dalam pendakap gigi palsu. Pengguna akan berisiko mendapat masalah gusi, ulser mulut, jangkitan mulut, gigi berkalih, kehilangan gigi dan lain-lain.

"Walaupun reka bentuk dan warna yang menarik, penggunaan alat yang tidak bersih boleh menyebabkan jangkitan. Alahan kepada bahan yang digunakan atau tertelan kelengkapan yang tercabut mungkin boleh berlaku", katanya.

Berita penuh boleh layari di sini.

Jadi kepada mereka, Nina sarankan janganlah terlalu terikut trend dan jika anda ada masalah gigi pergilah ke klinik gigi yang disahkan.

2 comments:

Thank you for comment. Come again :)

WARNING!
AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998
Seseorang yang menggunakan applikasi dengan memulakan penghantaran apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan satu kesalahan dan boleh didenda tidak melebihi RM 50,000.00 @ dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi 1 tahun @ kedua-duanya.